زندگی با مایکروسافت

تقدیم به اینترنت که شمال و جنوب ندارد و تقدیم به دیتابیس ها که خستگی ناپذیر خاطرات ما را ثبت می کنند

زندگی با مایکروسافت

تقدیم به اینترنت که شمال و جنوب ندارد و تقدیم به دیتابیس ها که خستگی ناپذیر خاطرات ما را ثبت می کنند

بررسی مدیریت محتواهای متن باز در دانت نت (قسمت اول)

وقتی سخن از مدیریت محتوا می شود فقر و ضعف دات نت در این زمینه به وضوح به چشم می خورد. اعتراف می کنم گاهی به تنوع و زیبایی پروژه های متن باز در php غبطه می خورم. به خصوص در زمینه مدیریت محتوا، صحنه رقابت به هیج وجه عادلانه نیست. با وجود رقیب هایی مثل جوملا ، ورد پرس و یا دروپال به نظر می رسد توسعه دهنده گان و برنامه نویسان دات نت حالا حالا ها باید به کفه پایین ترازو رضایت بدهند.البته این به معنی نیست که واقعا دات نت حرفی برای گفتن ندارد. دات نت نیوک، آمبراکو و اورچارد از cms های قوی در دات نت هستند.


دات نت نیوک غولی قوی که روح ندارد

دات نت نیوک یکی از قویترین cms های موجود می باشد که از سال 2002 منتشر شده است و طبق گفته ویکی بیش از 500 هزار عضو فعال دارد و تا سال 2010 بیش از شش میلیون بار دانلود شده و 600 هزار وب سایت توسط آن ساخته شده است.کتاب و منابع زیادی در مورد آن وجود دارد.فقط کار کردن با آن زیاد لذت بخش نیست و قسمت ادمین آن کمی شلوغ و پیچیده هست و به قول استیو جابز روح ندارد. البته این نظر شخصی من هست.


آمبراکو 

آمبراکو نیز یکی از cms های قوی در دات نت هست که سایت asp.net نیز توسط آن ساخته شده است و البته نسبت به دات نت نیوک سریعتر هست. آقای اسکات هنسلمن  بر اساس یک بررسی که انجام داده آمبراکو را بهتر از دیگر cms ها می داند (از لحاظ سرعت ، کارایی ،راحتی و ...)

آمبراکو در سال 2000 ایجاد شده و در سال 2004 به صورت متن باز منتشر شده است.فقط مشکلی که من در آن دیدم کمبود منابع هست (البته کمبود منابع رایگان) چون در سایت رسمی اش برای دسترسی به خیلی از منابع بایستی عضو شده و مبلغی پرداخت کرد و منابع رایگان هم خیلی از قسمت هایش تکمیل نشده و ناقص هست.کار کردن با آن واقعا به همان شکل که در سایتش تبلیغ شده راحت نیست و سناریوی خاصی دارد که حتما باید آن را یاد گرفت و به آن عادت کرد.

اگر در این فکر هستید که با چند تا تیک زدن ماژول های مختلف مثل اخبار و .. را راحت نصب خواهید کرد سخت در اشتباه هستید لطفا با این طرز تفکر به سراغ آن نروید چون ممکن است ناراحت کننده باشد به زبان ساده اگر بیان کنیم می توان گفت که کمی پیشرفته (و یا بهتر است بگویم پیچیده) هست.   بیشتر برای افراد فنی و توسعه دهندگان طراحی شده است. به عبارت دیگر اگر به دنبال یکcms ساده و سر راست هستید تا به صورت سریع و با تلاش کم سایتی طراحی کنید این cms  برای شما نیست. هر چند این یک نقطه قوت است اما نقطه ضعفی بزرگ هم هست. Niels Hartvis     سازنده این cms ادعا کرده که این cms  قصد ندارد که برای همه بهترین باشد  اما قابلیت بهترین بودن را دارد.

به خاطر نوع توسعه و طراحی آن که بصورت ذهنی طراحی شده است کار کردن  و  نصب آن  کمی متفاوت به نظر می رسد و البته کمی تلاش بیشتری لازم هست تا نصب و راه اندازی شود.بگذریم از اینکه گاهی موقع نصب خطاهای کثیفی می دهد که درمانش فقط پیش خداست.

در سال 2009 از طرف CMS Wire  به عنوان بهترین cms معرفی شد و در سال 2011 به صورت متوسط روزانه 1000 دانلود داشت و در میان بیشترین دانلود شدگان قرار گرفت.استفاده آن توسط سایت asp.net و سایت پژو http://peugeot.com و ... می تواند دلیل محکمی باشد مبنی بر اینکه  تکنولوژی آن اثبات شده وپایدار است.در نسخه های آخر mvc و razor را پشتیبانی می کند.


اورچارد 

یکی از جوانترین cms ها در دات نت اورچارد هست که تقریبا دو سال بیشتر سن ندارد و در سال 2011 منتشر شده است و از همان اول بر اساس mvc بوده است. هر چند که اورچارد به مرحله بلوغ نرسیده است و برخی امکاناتی که در cms های قوی وجود دارد در آن وجود ندارد اما  خیلی امکانات خوب و خارق العاده ای دارد که نشان از آینده خوب آن است. اورچارد متعلق به Microsoft می باشد و توسط تعدادی توسعه دهنده از مایکروسافت به صورت تمام وقت پشتیبانی می شود. و مسلما افرادی مثل اسکات گو درگیر آن هستند. کار با اورچارد بیشتر از هر cms ای برای من لذت بخش بود  با کمی کار کردن خیلی زود به آن عادت می کنید و رابط کاربری آن به هیج وجه خسته کننده نخواهد بود.نصب ماژول و اسکین ها در آن خیلی ساده و راحت است.اورچارد بیشتر به یک فریم ورک شباهت دارد تا مدیریت محتوا و همه کار می توان با آن انجام داد.اگر روزی ویژوال استادیو را باز کردید و اورچارد را به عنوان یکی از گزینه ها دیدید تعجب نکنید.به نظر می رسد که اورچارد خواهد توانست خیلی زود گوی رقیب را از دیگر cms ها برباید.


با وجود همه امکانات خوب و زیبایی هایی که این مدیریت محتواها دارند دل بستن به آنها برای ما که زبانمان از راست به چپ هست کمی مشکل است.شبیه به لباسی که قواره ما نیست و دیدن آن در ویترین هم لذت دارد هم افسوس .البته دات نت نیوک تا حدودی فارسی ساپورت می کند اما دو مورد آخر اصلا.


نظرات 1 + ارسال نظر
المیرا سه‌شنبه 15 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 11:52 ق.ظ

من که سر در نیاوردم چی به چیه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد